Kirjoittajan arkistot: Junio Kimanen

Pianonsoiton historia Suomessa –symposiumi 6.10.2018

Kolmas Pianonsoiton historia Suomessa –symposiumi 6.10.2018

Sibelius-Akatemian Ackté-salissa (T-talo, Töölönkatu 28)

Ensimmäinen Pianonsoiton historia Suomessa –symposiumi pidettiin lokakuussa 2014 ja toinen lokakuussa 2016, jolloin myös ilmestyi ensimmäisen symposiumin esitelmistä laadittu julkaisu Kartanoista kaikkien soittimeksi – Pianonsoiton historiaa Suomessa (DocMus-tohtorikoulun julkaisuja 8). Kolmas symposiumi hahmottaa edeltäjiensä tavoin suomalaisen pianonsoiton kulttuuria, sen taustaa, käytäntöjä ja soivaa perinnettä, lähtökohtana kotimaisen ja kansainvälisen musiikkikulttuurin vuorovaikutus eri aikoina. Tarkoituksena on kartoittaa aiheen parissa tehtävää tutkimusta ja saattaa yhteen niin tutkijoita ja pedagogeja kuin esiintyviä taiteilijoita ja pianonsoiton opiskelijoita.

Mahdollisia aiheita ovat esimerkiksi:
Ulkomaiset pianistit Suomessa
Suomalaiset pianistit ulkomailla
Pianokonserttien ohjelmistot
Suomalaiset kamari- ja lied-pianistit
Piano suomalaisessa jazzympäristössä
Pianonsoiton opetuksen muuttuvat käytännöt
Suomalaiset pianoäänitteet
Pianokilpailujen merkitys Suomen musiikkielämässä

Symposiumin järjestää DocMus-tohtorikoulu. Esitelmistä kootaan vertaisarvioitu julkaisu.

Esitelmän pituus on 20–25 minuuttia. Ehdotukset esitelmiksi (abstraktin pituus enintään 150 sanaa) lähetetään viimeistään 16.04.2018 osoitteeseen markus.kuikka@uniarts.fi.  Liitä mukaan yhteystietosi.

Hyväksymisestä ilmoitetaan 27.4.2018
http://sites.siba.fi/web/pianonsoiton-historia-suomessa
Tiedustelut: annikka.konttori-gustafsson@uniarts.fi tai 050-3877306

Steinway Piano Festival 2018

Steinway Piano Festival järjestetään kansainvälisesti 18:tta kertaa. Tänä vuonna Suomen osakilpailu järjestetään 19.5.2018 Helsingin Konservatoriolla. Paikalle ovat tervetulleita osallistujien perheet kuin heidän kannustusjoukot. Tuomariston valitsema voittaja pääsee konsertoimaan Hampuriin Steinway pianofestivaalin huipentumaan syyskuussa 2018. Hakemus ja kilpailusäännöt julkaistaan 1.4. Steinway Piano Gallery Helsingin kotisivuilla (www.steinwaypiano.fi). Täytetty ilmoittautumislomake lähetetään 1.4.–1.5.2018 välisenä aikana osoitteeseen spf@steinwaypiano.fi

Pianoseminaari ja yhdistyksen yleiskokous, huom. ilmoittautumisaikaa jatkettu 21.1. asti

Vuoden 2018 sääntömääräinen vuosikous pidetään  10.2.2018 klo 13 Steinway Piano Galleryssa, Unioninkatu 13, 00101 Helsinki. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset vuosikokousasiat. Säännöt on luettavissa yhdistyksen kotisivuilta. Vuosikokouksen yhteydessä järjestetään yksipäiväinen seminaari.

Seminaarin ohjelma:

13.00 Vuosikokous

14.15-15.00 Keskisen Uudenmaan musiikkiopiston oppilaat esittävät Harri Vuoren Aikakone-kokoelman nuorille pianisteille.

15.00-15.30 Kahvitauko

15.30-16.00 Steinway-Gallerian esittely

16.00-16.45 Inga Rikandin ja LänsiöHelsingin musiikkiopiston oppilaiden prima vista -projektin esittely.

16.45 Paneelikeskustelu: Musiikkioppilaitosten OPS-uudistus.

18.00 Illanvietto tarjoiluineen

Osallistumismaksu 40€, sisältää tarjoilut.
Sitovat ilmoittautumiset maksamalla seminaarimaksu
Pianopedagogit ry:n tilille FI55 1014 3000 1414 87 viimeistään 21.1.2018
Seminaariin osallistujan nimen on käytävä ilmi maksukuitista.

Yhdistyksen vuosikokous 2018 ja seuraava pianoseminaari

Yhdistyksen vuosikokous pidetään helmikuun 10. päivä Steinway-gallerian tiloissa Helsingissä. Kokouksen yhteydessä järjestetään pienimuotoista seminaariohjelmaa ja konsertti. Toivottavasti saamme paljon jäsenistöä paikalle. Vuoden 2019 pianoseminaari järjestetään Rovaniemellä. Lisää informaatiota näistä loppuvuodesta ilmestyvässä Pianisti-lehdessä.

Vuoden 2017 vuosikokous Steinway-galleriassa 11.2.

Pianopedagogien vuoden 2017 pianoseminaari järjestetään poikkeuksellisesti kansainvälisenä EPTA-konferenssina elokuussa. Tästä syystä järjestämme helmikuussa sääntömääräisen vuosikokouksen Helsingissä Steinway-gallerian tiloissa 11.2. klo 16.

Ohjelmassa on vuosikokouksen lisäksi lyhyehkö Jani Aarrevaaran pianokonsertti sekä pientä ruoka- ja juomatarjoilua, josta syystä toivomme, että tilaisuuteen osallistuvat ilmoittautuisivat sähköpostitse osoitteeseen sihteeri(at)pianopedagogit.fi 31.1.2017 mennessä.

Pianopedagogit ry:n hallitus

Kysely pianon instrumenttididaktiikasta

Tule vastaamaan Laura Kuisman pianon instrumenttididaktiikkaa koskevaan kyselyyn! Nyt on aika purkaa kaikki patoutumat, niin negatiiviset kuin positiivisetkin, kyseisen oppiaineen tiimoilta. Vastauksia hyödynnetään Jyväskylän ammattikorkeakoulussa tehtävässä opinnäytetyössä. Lisää tietoa linkin takaa.

https://www.webropolsurveys.com/Answer/SurveyParticipation.aspx?SDID=Fin1189765&SID=9e2ad9dc-892b-4b4d-8391-b39ba31864bb&dy=1504008798

EPTA 2017 Helsingissä

epta_2017_banner

Pianopedagogit ry:llä on ilo ja kunnia järjestää EPTA:n (European Piano Teachers Association) kansainvälinen konferenssi 10.–13.8.2017 Helsingin Konservatoriossa, Ruoholahdentori 6, 00180 Helsinki

Ilmoittautuminen konferenssiin: 1.11.2016–10.6.2017 kts. eptafinland.fi, Register

Vihje: Ammattiopettajien kannattaa kysyä esimiehiltään, voisiko konferenssiin osallistumisella kuitata kiky-sopimuksesta aiheutuneita ylimääräisiä muun työn tunteja.

Hinnat:

Pianopedagogit ry:n jäsenet 130€
Ammattiopiskelijat suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa 80€

Seuraa tiedotusta internet-osoitteessa http://www.eptafinland.fi

EPTA-konferenssi Islannissa 22.-25.9. 2016

Ensi vuoden järjestyksessä 38. vuosittainen EPTA-konferenssi (EPTA=European Piano Teachers’ Association) järjestetään Islannissa. Lisätietoa seuraa myöhemmin, mutta raivatkaa kalentereihinne tilaa varmasti unohtumattomalle matkalle.

Älkää myöskään unohtako tämänvuotista EPTA-konferenssia Amsterdamissa 22-25.10.2015. Nopeat ehtivät vielä mainiosti ilmoittautua ja hankkia halvat lennot. Paikalle lähtee myös Suomesta monta mukavaa kollegaa. Lisätietoja löytyy Alankomaiden EPTA-sivustolta https://www.eptanederland.nl/agenda/conference-2015/ sekä esim. Suomen Pianopedagogit -hallituksen jäseniltä.

Kirjoita Pianisti-lehteen!

Vuoden 2016 Pianisti-lehden teemana on inspiraatio. Sanan käytöllä on romanttiset rasitteensa, mutta ilmiöt sen takana ovat arkisia ja kaikille tuttuja: soittaminen kiinnostaa ja tuottaa nautintoa, uuden oppiminen on hauskaa ja helppoa, opettaminen tuntuu mielekkäältä ja antoisalta, oppilas harjoittelee ja saavuttaa tavoitteensa.

Miten inspiraatio tai sen puute ilmenee musiikin tekemisessä, opettamisessa tai oppimisessa? Mikä herättää inspiraation, mikä sitä ruokkii ja kasvattaa? Mitä voimme tehdä inspiroidaksemme itseämme, oppilaitamme tai kollegoitamme? Mikä uhkaa inspiraatiota tai ehkä onnistuu sen jopa tappamaan? Mitä tehdä, kun inspiraatio ei syty tai katoaa? Millaisia rooleja inspiraation herättämisessä ja ylläpitämisessä on erilaisilla persoonallisuuksilla, yhteisöillä, ympäristöillä, tapahtumilla, koulutuksilla, oppimis- ja opetusmenetelmillä, musiikin lajeilla, ohjelmistoilla tai vaikkapa työvälineillä? Miten oppilaitosten, työyhteisöjen tai musiikkielämän rakenteet voivat tukea tai murentaa inspiraatiota?

Lue loppuun

Minne menet Suomen pianonsoitto – yleisökeskustelun tiivistelmä

XL Valtakunnallinen pianoseminaari
Pori 6.–7.2.2016

Sunnuntain 7.2. yleisökeskustelun ”Minne menet Suomen pianonsoitto” tiivistelmä

Keskustelua käytiin ensin neljän ryhmän sisällä, jonka jälkeen siirryttiin konserttisaliin esittelemään keskustelujen antia ja jatkamaan aiheista kaikkien kesken.

IMG_3488_small

Ryhmä 1: Oppisisältöjen ja -määrien joustavuus ja skaalautuvuus

Keskustelussa oppisisällöistä ja -määristä nousivat esiin oppilaitos- ja oppilaskohtaiset joustot tasosuoritusvaatimuksissa, erilaiset oppilasarvioinnin tavat sekä arvioinnin – niin oppilas-, vertais- kuin itsearvioinninkin muodoissa – tärkeys yleensä.

Oppilaitoksen omista pianon opetussisällöistä päättämistä ei koettu ryhmässä minään vaikeana haasteena. Oppilaslähtöisen joustavuuden koettiin myös toimivan käytännössä hyvin. Lähes kaikkien ryhmään osallistuneiden oppilaitoksissa piano-opetukselle on laadittu talon omat sisällöt. Joskus niiden joustomahdollisuuksia ei käytetä hyväksi, koska opettajat kuitenkin vielä noudattavat ”vanhoja vaatimuksia”.

Lue loppuun