Kirjoita Pianisti-lehteen!

Vuoden 2016 Pianisti-lehden teemana on inspiraatio. Sanan käytöllä on romanttiset rasitteensa, mutta ilmiöt sen takana ovat arkisia ja kaikille tuttuja: soittaminen kiinnostaa ja tuottaa nautintoa, uuden oppiminen on hauskaa ja helppoa, opettaminen tuntuu mielekkäältä ja antoisalta, oppilas harjoittelee ja saavuttaa tavoitteensa.

Miten inspiraatio tai sen puute ilmenee musiikin tekemisessä, opettamisessa tai oppimisessa? Mikä herättää inspiraation, mikä sitä ruokkii ja kasvattaa? Mitä voimme tehdä inspiroidaksemme itseämme, oppilaitamme tai kollegoitamme? Mikä uhkaa inspiraatiota tai ehkä onnistuu sen jopa tappamaan? Mitä tehdä, kun inspiraatio ei syty tai katoaa? Millaisia rooleja inspiraation herättämisessä ja ylläpitämisessä on erilaisilla persoonallisuuksilla, yhteisöillä, ympäristöillä, tapahtumilla, koulutuksilla, oppimis- ja opetusmenetelmillä, musiikin lajeilla, ohjelmistoilla tai vaikkapa työvälineillä? Miten oppilaitosten, työyhteisöjen tai musiikkielämän rakenteet voivat tukea tai murentaa inspiraatiota?

Jatka lukemista ”Kirjoita Pianisti-lehteen!”

Minne menet Suomen pianonsoitto – yleisökeskustelun tiivistelmä

XL Valtakunnallinen pianoseminaari
Pori 6.–7.2.2016

Sunnuntain 7.2. yleisökeskustelun ”Minne menet Suomen pianonsoitto” tiivistelmä

Keskustelua käytiin ensin neljän ryhmän sisällä, jonka jälkeen siirryttiin konserttisaliin esittelemään keskustelujen antia ja jatkamaan aiheista kaikkien kesken.

IMG_3488_small

Ryhmä 1: Oppisisältöjen ja -määrien joustavuus ja skaalautuvuus

Keskustelussa oppisisällöistä ja -määristä nousivat esiin oppilaitos- ja oppilaskohtaiset joustot tasosuoritusvaatimuksissa, erilaiset oppilasarvioinnin tavat sekä arvioinnin – niin oppilas-, vertais- kuin itsearvioinninkin muodoissa – tärkeys yleensä.

Oppilaitoksen omista pianon opetussisällöistä päättämistä ei koettu ryhmässä minään vaikeana haasteena. Oppilaslähtöisen joustavuuden koettiin myös toimivan käytännössä hyvin. Lähes kaikkien ryhmään osallistuneiden oppilaitoksissa piano-opetukselle on laadittu talon omat sisällöt. Joskus niiden joustomahdollisuuksia ei käytetä hyväksi, koska opettajat kuitenkin vielä noudattavat ”vanhoja vaatimuksia”.

Jatka lukemista ”Minne menet Suomen pianonsoitto – yleisökeskustelun tiivistelmä”