XXXVI Valtakunnallinen pianoseminaari Vaasassa 11.-12.2.2012

Valtakunnallinen 36. pianoseminaari järjestettiin viikonloppuna 11.-12.2.2012 Vaasassa. Sympaattinen kaupunki ja Kuula-opiston tilat mahdollistivat hyvät puitteet tapaamiselle, joka oli erinomaisesti suunniteltu, organisoitu ja toteutettu ja jonka ohjelma oli monipuolista ja mielenkiintoista. Koolla Vaasassa oli lähes sata opettajakollegaa ja pianopedagogiikan opiskelijaa ympäri Suomea.

Lauantaiaamuna pianotaiteilija Lembit Orgse Tallinnasta luennoi aiheesta ”Viime vuosikymmenien eestiläistä pianomusiikkia lapsille ja nuorille”. Virolaisista säveltäjistä esille nostettiin Ester Mägi, Eino Tamberg, Arvo Pärt, Raimo Kangro, Lepo Sumera, Renée Eespere, Rein Rannap, Erkki-Sven Tüür, Urmas Sisask, Margo Kolar, Timo Steiner ja Riine Pajusaar. Virossa kaikki keskeiset säveltäjät ovatkin säveltäneet musiikkia lapsille. Orgsen esittelemä nuottimateriaali ja CD-levyltä soittamat esimerkit antoivat selkeän kuvan tästä repertuaarista. Esimerkkikappaleet olivat mainion kuvailevia ja innostavia mutta teknisesti melko vaativia. Mielestäni vasta-alkajan käden valmiudet eivät ole vielä riittävät useimpien kappaleiden soittamiseen. Nämä pianokappaleet soveltunevatkin paremmin PT2- tai PT3-tasoiselle soittajalle. Luento oli mielenkiintoinen ja inspiroi tutustumaan tuotantoon tarkemmin. Esiteltyä materiaalia löytyy ainakin Tallinnan Doremi-nuottikaupasta, jossa ajattelin poiketa, kun seuraavan kerran vierailen Tallinnassa.

”Näyttelykuvat nyt” oli Kuula-opiston oppilaiden ja Vaasan taiteilijaseuran yhteistyössä toteutettu hieno poikkitaiteellinen konsertti. Konserttiohjelma oli rakennettu C. Holmströmin Tauluja näyttelyssä -teoksen ympärille. Ohjelmassa kuultiin myös G. Tveitin, I. Kailan ja V. Lejsekin pianokappaleita. Seinälle heijastetut vaasalaisten kuvataiteilijoiden maalaukset ja Kuula-opiston oppilaiden pianoesitykset loivat yhdessä hienon ja koskettavan kokonaisuuden.

Iltapäivällä pianotaitelija Teppo Koivisto piti mestarikurssin kolmelle Kuula-opiston oppilaalle. Kukin oppilas sai opetusta n. 30 minuuttia. Oppilaat olivat nuoresta iästään huolimatta jo varsin taitavia pianisteja. Kurssilla työstettiin seuraavia kappaleita: F. Chopinin etydi op. 25 nro 7,
C. Debussyn etydi ”Pour les Arpéges composés ja F. Chopinin Balladi nro 2. Mestarikurssi tarjosi oppilaalle hienon elämyksen työskennellä kokeneen ja karismaattisen pedagogin kanssa. Koivisto suhtautui oppilaisiin lämpimästi ja kannustavasti. Hän tarttui opetuksessaan nyt vain olennaisimpiin asioihin. Olen varma, että opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus olisi päässyt vielä paremmin vauhtiin, jos aikaa olisi ollut enemmän käytettävissä.

Päivän viimeisenä ohjelmana kuulimme, kuinka pianotaiteilija Junio Kimanen luennoi aiheesta ”Pianon soinnin salat”. Voiko pianisti saada yksittäiseen säveleen sävyeroja vain muuttamalla kosketustaan? Usein ei tule ajatelleeksi, mikä merkitys virittäjän työllä on pianon soinnille. Kimasen luento vei seminaariosallistujat todella mielenkiintoiselle tutkimusmatkalle pianon rakenteeseen. Soivat ja visuaaliset konkretisoinnit esimerkiksi kolmen saman sävelen erilaisesta virittämisestä osoittivat, kuinka pienet tekijät voivat vaikuttaa pianon sointiin. Virittäjä voi soitinta intonoimalla joko lisätä tai vähentää soinnin sävykkyyttä.

Lauantai-ilta huipentui pianotaiteilija Valeria Resjanin harvinaislaatuisen upeaan konserttiin Vaasan kaupungintalon juhlasalissa. Konserttiohjelmassa kuultiin L. van Beethovenin Sonaatti op. 31 nro 3, J. Brahmsin Fantasiat op. 116, J. Sibeliuksen Puu-sarja op. 75, E. Englundin Introduzione ja toccata sekä valikoima S. Rahmaninovin etydejä opuksesta 39. Vaasan kaupungin järjestämä vastaanotto konsertin jälkeen kruunasi upean päivän.

Sunnuntaiaamu alkoi Eeva Sarmanto-Neuvosen, Leena Miikkulaisen ja Pekka Jylhän ”Iloisia eläinkuvia” -konsertilla. Kuula-opiston pikkupianistit, eläimiksi pukeutuneet pikkutanssijat ja pieni orkesteri olivat hellyttävä kokonaisuus. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun kuulin kappaleita. Vaikuttaakin, että nämä Pekka Jylhän orkesterisovitukset ovat saavuttaneet suuren suosion musiikkioppilaitoksissa.

Valeria Resjanin haastattelu oli yksi viikonlopun ehdottomia tähtihetkiä. Sympaattinen Resjan kertoi kiehtovasti lapsuudestaan, pianonsoiton opiskelusta Venäjällä, jatko-opinnoista ja muutosta Suomeen. Resjan totesi, että opinnot piti ensin saada päätökseen Venäjällä ennen kuin oli mahdollista jatkaa Suomessa, vaikka tie Sibelius-Akatemiaan olikin avoinna. Hän kertoi, että ajan käyttö esiintyvänä pianotaiteilijana, pianonsoiton opettajana ja kahden lapsen äitinä on haastavaa, ja aika onkin usein ”kortilla”. Valeria Resjania haastatteli Eeva Sarmanto-Neuvonen.

Sunnuntai-iltapäivän paneelikeskustelu ”Muuttuvatko lapset” herätti niin panelisteissa (Kata Nummi-Kuisma, Laura Attila, Lembit Orgse ja Helena Tiainen) kuin yleisössäkin vilkasta keskustelua. Esille nousi huoli nykylapsen hyvinvoinnista. Neurologisten tutkimusten mukaan lähes 10 %:lla lapsista on diagnosoitu jonkinasteinen kehityshäiriö. Voiko elämän hektisyys ja suorituskeskeisyys ylivisuaalisessa maailmassa selittää näitä ongelmia? Keskustelussa otettiin esiin pedagogisen rakkauden käsite. Olemmeko me opettajina perheille vain asiakaspalvelijoita vai sitoudummeko perusteellisempaan kasvatustyöhön? Helena Tiainen piristi keskustelua lukemalla otteita Ingeborg Hymanderin kirjasta ”Nuori pianonsoiton opettaja” 1920-luvulta, josta on peräisin seuraava sitaatti: ”Olkaa iloisen ja ystävällisen näköisiä”. Piano-opettajan positiivisuus ja rakkaudella tekemä työ luo lapsen kehitykselle hyvän pohjan, joka kantaa ammatillisten haasteiden lisäksi myös elämän vaikeudet.

Lausun lämpimät kiitokset pianoseminaarin järjestäjille, seminaarissa esiintyneille pianotaiteilijoille, pianopedagogeille, Kuula-opiston opettajille ja oppilaille erittäin onnistuneesta ja antoisasta pianoseminaarista. Seuraava, 37. pianoseminaari järjestetään Kuopiossa 2013.

Susanna Pajukangas, pianonsoiton lehtori, musiikkiopisto Juvenalia, Espoo

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.